Wil je graag meer bewegen maar vind je de fitnesszaal geen leuke plaats om te vertoeven? Dan kun je overwegen om fitnessapparatuur te kopen en thuis een gym te installeren. Waar let je best op bij het kopen van diverse fitnessapparatuur? We zetten hieronder de meest bekende fitnessapparatuur op een rijtje en overlopen de voor- en de nadelen van deze diverse apparaten.

Hometrainer

Een hometrainer is een handig apparaat als je wat vaker thuis wilt sporten. Als je doel is om af te vallen, dan is fietsen op een hometrainer perfect. Door het tempo gelijkmatig te houden, train je specifiek op gewichtsverlies. Maar je kunt ook trainen op een hometrainer om je conditie te verbeteren. Doordat je zit op een hometrainer belast je je gewrichten niet en ontzie je je botten, pezen en spieren. Helaas traint een hometrainer enkel je beenspieren en is het geen training voor je armen, rugspieren en buikspieren.

Roeitrainer

Met een roeitrainer kun je je hele lichaam trainen. Je gebruikt je kuiten en dijbenen om je af te zetten, met je buikspieren houd je je lichaam rechtop en door te trekken aan de hendel train je je armen, schouders en rug. Dit maakt een roeitrainer een effici├źnt apparaat om je hele lichaam te verstevigen en spieren te kweken. Daarnaast ontzie je met de soepele bewegingen je gewrichten, zodat je ook met kwetsbare gewrichten kunt trainen met dit apparaat. Het grote nadeel van een roeitrainer is wel dat je telkens opnieuw dezelfde beweging maakt, waardoor het trainen op een roeitrainer snel saai wordt. Daarnaast is het belangrijk om een goede houding aan te nemen en de juiste techniek te gebruiken, anders kun je last van je onderrug krijgen.

Loopband

Houd je van lopen? Dan is een loopband ideaal voor jou. Je hoeft je training niet over te slaan omdat het donker is of omdat het regent. Met een loopband in huis kan je trainen wanneer je maar wilt. Zelfs tijdens het kijken van je favoriete serie. Door de zachte ondergrond is de impact van het lopen op de loopband minder groot op je spieren en je gewrichten dan het lopen op straat. Ook zal je je minder snel misstappen, omdat een loopband niet de terreinverschillen heeft die je op straat tegenkomt. Doordat je op de loopband niet te maken krijgt met natuurlijke weerstand, train je echter minder effectief op een loopband dan buiten. Daarnaast zal je op de loopband sneller verveeld worden door het uitzicht, je traint immers continu in dezelfde omgeving.

Crosstrainer

Een crosstrainer zet je hele lichaam in beweging. Met je armen trek je aan de hengsels terwijl je benen een soort loopbeweging maken. Op die manier verbrand je behoorlijk wat calorie├źn, waardoor een crosstrainer je helpt bij het afvallen. Eenmaal je de beweging onder de knie hebt, is een crosstrainer makkelijk en veilig in gebruik. Door de makkelijke beweging worden je gewrichten weinig belast, waardoor een crosstrainer ook gebruikt kan worden als je slechte gewrichten hebt. Helaas wordt die ene beweging na verloop van tijd wel heel eentonig en saai. Je kunt wel verschillende programma’s op de crosstrainer uittesten of een serie kijken tijdens het trainen om zo de verveling tegen te gaan. Om een crosstrainer in huis te kunnen nemen, heb je best wat ruimte nodig. Een crosstrainer is een behoorlijk groot apparaat, denk hier op voorhand goed over na.