Meer bewegen met fitnessapparatuur thuis

Wil je graag meer bewegen maar vind je de fitnesszaal geen leuke plaats om te vertoeven? Dan kun je overwegen om fitnessapparatuur te kopen en thuis een gym te installeren. Waar let je best op bij het kopen van diverse fitnessapparatuur? We zetten hieronder de meest bekende fitnessapparatuur op een rijtje en overlopen de voor- en de nadelen van deze diverse apparaten.

Hometrainer

Een hometrainer is een handig apparaat als je wat vaker thuis wilt sporten. Als je doel is om af te vallen, dan is fietsen op een hometrainer perfect. Door het tempo gelijkmatig te houden, train je specifiek op gewichtsverlies. Maar je kunt ook trainen op een hometrainer om je conditie te verbeteren. Doordat je zit op een hometrainer belast je je gewrichten niet en ontzie je je botten, pezen en spieren. Helaas traint een hometrainer enkel je beenspieren en is het geen training voor je armen, rugspieren en buikspieren.

Roeitrainer

Met een roeitrainer kun je je hele lichaam trainen. Je gebruikt je kuiten en dijbenen om je af te zetten, met je buikspieren houd je je lichaam rechtop en door te trekken aan de hendel train je je armen, schouders en rug. Dit maakt een roeitrainer een efficiënt apparaat om je hele lichaam te verstevigen en spieren te kweken. Daarnaast ontzie je met de soepele bewegingen je gewrichten, zodat je ook met kwetsbare gewrichten kunt trainen met dit apparaat. Het grote nadeel van een roeitrainer is wel dat je telkens opnieuw dezelfde beweging maakt, waardoor het trainen op een roeitrainer snel saai wordt. Daarnaast is het belangrijk om een goede houding aan te nemen en de juiste techniek te gebruiken, anders kun je last van je onderrug krijgen.

Loopband

Houd je van lopen? Dan is een loopband ideaal voor jou. Je hoeft je training niet over te slaan omdat het donker is of omdat het regent. Met een loopband in huis kan je trainen wanneer je maar wilt. Zelfs tijdens het kijken van je favoriete serie. Door de zachte ondergrond is de impact van het lopen op de loopband minder groot op je spieren en je gewrichten dan het lopen op straat. Ook zal je je minder snel misstappen, omdat een loopband niet de terreinverschillen heeft die je op straat tegenkomt. Doordat je op de loopband niet te maken krijgt met natuurlijke weerstand, train je echter minder effectief op een loopband dan buiten. Daarnaast zal je op de loopband sneller verveeld worden door het uitzicht, je traint immers continu in dezelfde omgeving.

Crosstrainer

Een crosstrainer zet je hele lichaam in beweging. Met je armen trek je aan de hengsels terwijl je benen een soort loopbeweging maken. Op die manier verbrand je behoorlijk wat calorieën, waardoor een crosstrainer je helpt bij het afvallen. Eenmaal je de beweging onder de knie hebt, is een crosstrainer makkelijk en veilig in gebruik. Door de makkelijke beweging worden je gewrichten weinig belast, waardoor een crosstrainer ook gebruikt kan worden als je slechte gewrichten hebt. Helaas wordt die ene beweging na verloop van tijd wel heel eentonig en saai. Je kunt wel verschillende programma’s op de crosstrainer uittesten of een serie kijken tijdens het trainen om zo de verveling tegen te gaan. Om een crosstrainer in huis te kunnen nemen, heb je best wat ruimte nodig. Een crosstrainer is een behoorlijk groot apparaat, denk hier op voorhand goed over na.

Opbrengst zonnepanelen verhogen

Als u meer stroom met uw zonnepanelen wilt opwekken, kunt u een aantal dingen doen om de opbrengst te verbeteren.

– Ten eerste moet u ervoor zorgen dat uw panelen schoon zijn en vrij van vuil. Stof, vuil en bladeren kunnen zonlicht tegenhouden en de hoeveelheid energie die uw paneel produceert verminderen. Door uw panelen regelmatig schoon te maken, houdt u ze efficiënt.
– Ten tweede, controleer de hoek van uw panelen. De zonnestralen zijn het sterkst wanneer ze het paneel rechtstreeks raken, dus als u uw panelen naar de zon toe kantelt, kunt u de energieproductie maximaliseren.
– Ten derde: investeer in een zonnepaneel van goede kwaliteit. Goedkopere panelen hebben een lager rendement, wat betekent dat ze minder stroom per vierkante meter produceren. Panelen van hogere kwaliteit zijn duurdermaar ze zullen zichzelf na verloop van tijd terugbetalen door meer stroom op te wekken.

Als u in een gebied met veel schaduw woont, kunt u overwegen een tracker aan uw zonnepanelensysteem toe te voegen. Trackers volgen de bewegingen van de zon en zorgen ervoor dat de panelen rechtstreeks op de zon gericht blijven, waardoor de stroomopbrengst maximaal is. Door deze tips op te volgen kunt u de opbrengst van uw zonnepanelen verbeteren en meer schone, duurzame energie opwekken voor uw huis of bedrijf.

De opbrengst van zonnepanelen verbeteren

Als u het rendement van uw zonnepanelen wilt verbeteren, zijn er een paar dingen die u kunt doen. Ten eerste moet u ervoor zorgen dat ze schoon zijn. Zonnepanelen moeten zonlicht kunnen absorberen om elektriciteit op te wekken, en als ze bedekt zijn met vuil of puin, zullen ze dat niet zo effectief kunnen doen. U kunt uw panelen zelf schoonmaken of een professional inhuren om dit voor u te doen.

Wat u ook kunt doen, is uw panelen naar de zon richten. De zon beweegt overdag langs de hemel, dus door de hoek van uw panelen aan te passen, kunt u ervoor zorgen dat ze zoveel mogelijk direct zonlicht krijgen. Tot slot kunt u overwegen te investeren in een zonnetracker. Solar trackers volgen het pad van de

de zonnetrackers zorgen ervoor dat uw panelen op het juiste moment van de dag in de juiste richting blijven wijzen. Solar trackers zijn iets duurder dan vaste panelen, maar ze kunnen de hoeveelheid elektriciteit die uw panelen opwekken met wel 30% verhogen. Door deze tips te volgen kunt u de efficiëntie van uw zonnepanelen verbeteren en meer elektriciteit opwekken voor uw huis of bedrijf.

Aanvullende tips

1. Houd uw zonnepanelen schoon – vuil en stof kunnen de efficiëntie van uw panelen sterk verminderen. Zorg ervoor dat u ze regelmatig met water en zeep reinigt en spoel ze grondig af.
2. Controleer op schaduw – als een deel van uw paneel in de schaduw ligt, zal dit de opbrengst aanzienlijk verminderen. Controleer regelmatig of er schaduw is van bomen, gebouwen of andere objecten.
3. Pas uw panelen per seizoen aan – naarmate de seizoenen veranderen, verandert ook de stand van de zon aan de hemel. Dit betekent dat uw panelen op verschillende tijdstippen van het jaar meer of minder effectief zullen zijn. Zorg ervoor dat u de hoek aanpast om de opbrengst te maximaliseren.
4. Gebruik een omvormer van goede kwaliteit – een goede inverter zal de gelijkstroom van uw panelen efficiënter omzetten in wisselstroom, waardoor minder energie verloren gaat.
5. Laat uw systeem regelmatig onderhouden – net als elk ander apparaat moeten zonnepanelen regelmatig worden gecontroleerd en onderhouden om optimaal te functioneren. Laat uw systeem jaarlijks onderhouden door een gekwalificeerde technicus.

Roeitrainer kopen, waar let je op?

Actieve mensen die graag hun lichaam in vorm houden, hoeven daarvoor niet per se naar de sportschool of fitnessclub te gaan. Thuis fitnessen is tegenwoordig een prima alternatief. Door fitnessspullen te kopen voor thuisgebruik maak je het jezelf gemakkelijk. Je hoeft namelijk niet meer naar de sportschool en spaart daarmee een hoop tijd en geld uit. Wanneer je ervoor kiest om thuis te gaan sporten en bewegen, heb je natuurlijk de benodigde fitnessapparatuur nodig. Een apparaat dat hoe dan ook niet in jouw collectie mag ontbreken, is een goede roeitrainer. Wat is dit precies voor apparaat? En waar moet je goed op letten als je plannen hebt om een roeitrainer aan te schaffen?

Kies je voor een inklapbare roeitrainer of niet?

Een van de belangrijkste aandachtspunten bij het kiezen van de juiste roeitrainer, is de vraag of je een inklapbare of niet-inklapbare roeitrainer zoekt. Wanneer je niet veel ruimte hebt thuis, bijvoorbeeld op zolder, is een inklapbare variant de slimste keuze. Zeker als je meerdere soorten fitnessapparaten wilt gaan gebruiken, is het van belang om te kijken naar inklapbaarheid en ook naar het totale formaat van de hometrainer. Je betaalt voor deze soorten roeitrainers misschien iets meer, maar je krijgt er ruimte voor terug!

Een roeitrainer die past bij jouw lengte en je lichaamsgewicht

Tegenwoordig is elke type roeitrainer geschikt voor mensen die kleiner zijn fan 1.85 meter. Ben je langer dan 1.85 meter? Dan moet je rekening houden met de raillengte van de roeitrainer. Je moet namelijk bij het doen van oefeningen wel je benen helemaal kunnen uitstrekken. Kijk veder naar het maximum draaggewicht van de roeitrainer. Als je bovengemiddeld zwaar bent, kan het zijn dat niet elke roeitrainer voor jou geschikt is.

De aandrijving: kies je voor een koord of voor een ketting?

De aandrijving van moderne roeitrainers kan bestaan uit twee soorten, namelijk een kettingaandrijving of een aandrijving via een koord. Koorden hebben als voordeel dat je deze niet hoeft te onderhouden. Een minpunt is echter dat ze niet het eeuwige leven hebben en na verloop van tijd aan vervanging toe zijn. Roeitrainers met een kettingverbinding gaan veel langer mee. Deze roeitrainers zijn robuust en krachtig. Een nadeel van ketting roeitrainers is wel dat je de ketting geregeld moet smeren. Het aanbrengen van een smeermiddel zorgt ervoor dat de ketting soepel blijft lopen en het apparaat comfortabel te gebruiken is.

Hoe zwaar is de roeitrainer?

Roeitrainers zijn er in allerlei gewichtsklassen. Dit is dus ook een punt van aandacht bij de aankoop van een apparaat. Zoek je een roeitrainer die je gemakkelijk kunt verplaatsen? Kies dan voor een wat lichtere uitvoering. Prettig aan de zwaardere modellen is dat deze erg sterk en robuust zijn en stabiel neergezet kunnen worden. Het verplaatsen van zwaardere roeitrainers is echter wat lastiger dan bij de lichtere types.

Welke mogelijkheden zijn er qua weerstand?

Als een roeitrainer een slecht of beperkt weerstandssysteem heeft, kun je niet alle oefeningen doen die je zou willen uitvoeren. Kijk tijdens het oriënteren dan ook naar de weerstandsopties. Hoe preciezer en nauwkeuriger je wilt trainen, hoe belangrijker het is dat er voldoende mogelijkheden zijn om de weerstand van het apparaat aan te passen.

De zithoogte: is deze goed instelbaar?

De juiste zithouding en zithoogte zijn cruciaal om op een correcte manier je oefeningen te kunnen doen. Kijk daarom goed hoe nauwkeurig de zitstoel in te stellen is. Kun je de zithoogte gemakkelijk aanpassen of niet?

De prijs van de roeitrainer

Ten slotte, last but not least, is de prijs van de roeitrainer belangrijk. Een goedkoper model heeft vaak minder mogelijkheden. Hoe geavanceerder je roeiapparaat is, hoe meer geld je daar voor neer moet leggen. Houd er wel rekening mee dat goedkoop bij het kopen van fitnessapparatuur vaak duurkoop is. Goedkopere apparaten zijn minder robuust en vatbaarder voor defecten.

Review: Doris Leggings van Gorilla Wear

Tijdens het sporten haal je natuurlijk het liefste alles uit iedere squat, deadlift of lunge. Uiteraard heeft dit ook de nodige tijd nodig, om op deze manier de progressie te kunnen boeken en meer spiermassa op te kunnen bouwen, maar kwalitatief goede sportkleding kan daar ook voor een deel aan bijdragen. Je voelt je meer op je gemak en je hebt net even wat meer zelfvertrouwen zodra je aan de slag gaat met het schema in de sportschool. Kies bijvoorbeeld voor de Dorris Legging in het zwart. Wil je graag net even wat meer weten over de legging? Je leest alles over dit sportitem in deze review. 

Til het comfort van je trainingen meteen naar een hoger niveau

Het is onwijs belangrijk dat de sportkleding vanaf het eerste moment als gegoten lijkt te zitten. Dit is een van de grootste redenen waardoor vrouwelijke sporters zeer zijn te spreken over dit model. Je tilt het comfort van je trainingen namelijk meteen naar een hoger niveau. De getextureerde stof voelt comfortabel aan en is rekbaar. Hierdoor train je met erg veel bewegingsvrijheid en ervaar je dus geen hinder tijdens het sporten. En dat is wel zo goed om te weten natuurlijk. 

De gekuiste tailleband zorgt voor een sportieve en stijlvolle look

Jouw sportkleding moet natuurlijk keer op keer prettig zitten tijdens het trainen en niet zorgen voor schuren of andere irritaties. Echter is een leuke uitstraling minstens zo belangrijk. Ook daar is aan gedacht tijdens het ontwerpen van de Dorris Legging. De gekuiste tailleband zorgt voor een sportieve en stijlvolle look en de scrunch in de legging benadrukt je rondingen voor een extra vrouwelijk figuurtje. De combinatie van nylon en spandex staat er bekend om snel te drogen en erg licht van gewicht aan te voelen.  

Het model is squat-proof

Het beste van alles? Het model is uitgebreid getest, met als resultaat dat de legging squat-proof is. Daarnaast weet je altijd zeker dat de zwarte kleur ervoor zorgt dat de legging niet door kan schijnen. Hierdoor start je met een fijn gevoel aan iedere training en kun je je volledig focussen op iedere herhaling die je maakt tijdens het uitvoeren van een set, zonder dat je je druk hoeft te maken over het idee of je legging door gaat schijnen. 

De legging kun je dragen tijdens verschillende soorten trainingen

Naast dat de Dorris Legging erg goed te gebruiken is voor krachttraining in de sportschool, leent het model zich ook erg goed voor verschillende andere sporten. Denk hierbij aan yoga op lage intensiteit of hardlopen op hoge intensiteit. De zwarte kleur zorgt ervoor dat de legging erg goed te combineren is met vrijwel alle topjes met een korte mouw of met een racerback. Op wat voor manier combineer je deze legging zelf het liefste als je een bezoek brengt aan de sportschool? Naast de zwarte kleur, zijn er ook verschillende andere kleuren waar je uit kunt kiezen. Nee, daarom eens een kijkje in de webshop van Gorilla Wear en ontdek de stijlen die er allemaal voor jou zijn.

Hanglamp schoonmaken, hoe doe je dat?

Glazen lampen zijn een mooie aanwinst voor elk huis, maar ze kunnen lastig schoon te houden zijn. Hier vindt je enkele tips om je glazen lampen schoon te maken en ze mooi te houden.

Begin met het afstoffen van de lamp met een zachte doek. Je kunt ook een stofzuiger met een zachte borstel gebruiken om het stof uit de spleten van de lamp te verwijderen. Meng vervolgens gelijke delen witte azijn en water in een kom. Doop een schone doek in het mengsel en wring hem goed uit. Veeg het hele oppervlak van de lamp af, inclusief de voet en de kap. Spoel de doek uit met helder water en veeg de lamp nogmaals af om eventuele azijnresten te verwijderen.

Als je lamp erg vuil is, moet je misschien een sterker reinigingsmiddel gebruiken. Meng een eetlepel afwasmiddel in een kopje warm water. Doop een schone doek in het mengsel en wring deze goed uit. Veeg het hele oppervlak van de lamp schoon, inclusief de voet en de lampenkap. Spoel de doek uit met helder water en veeg de lamp nogmaals af om eventuele zeepresten te verwijderen. Zodra je lamp schoon is, kun je deze met een zachte, droge doek oppoetsen om de glans te herstellen.

Het schoonmaken van stoffen lampenkappen

Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden bij het schoonmaken van een stoffen lampenkap. Het eerste wat je moet doen is uitzoeken van wat voor soort stof de lampenkap gemaakt is. Dit zal bepalen welk soort reinigingsmiddel je kunt gebruiken. Als op het etiket staat “alleen chemisch reinigen”, moet je de kap naar de stomerij brengen. Als er niets op staat over chemisch reinigen, dan kun je het zelf reinigen.

Het volgende wat je moet doen is beslissen of je de lampenkap op de hand wilt wassen of in de wasmachine. Als je het op de hand wilt wassen, gebruik dan een mild wasmiddel en koud water. Voorzichtig schrobben de lampenkap met een zachte doek. Als je hem in de wasmachine wast, gebruik dan het fijne programma en koud water.

Nadat je de lampenkap hebt schoongemaakt, laat je deze aan de lucht drogen. Stop hem niet in de droger, want dat kan de stof beschadigen. Als hij helemaal droog is, kun je hem weer op je lamp plaatsen.

Aanvullende, algemene tips voor schoonmaak van een lamp

Als je lamp betere tijden heeft gekend en het licht niet meer zo helder is als vroeger, geef hem dan nog niet op. Met een beetje ellebogenvet en een paar eenvoudige huishoudelijke ingrediënten, kun je je lamp weer als nieuw laten schijnen.

Begin met je lamp een goede schoonmaakbeurt te geven. Stof de lampvoet, kap en lamp af met een zachte doek. Als het stof is vastgekoekt, moet je misschien een milde zeep- en wateroplossing gebruiken om het te verwijderen. Als de lamp schoon is, droog je hem volledig af voordat je verder gaat met de volgende stap.

Kijk vervolgens naar de gloeilamp. Als deze oud of doorgebrand is, is het nu een een goed moment om ze te vervangen door een nieuwe. Nieuwe gloeilampen zullen een groot verschil maken in hoe helder je lamp is. Als de fitting los zit, draai deze dan vast met een schroevendraaier. Zo ben je er zeker van dat de lamp de juiste hoeveelheid elektriciteit krijgt en voorkom je brand.

Poets tot slot de metalen onderdelen van de lamp met een zachte doek. Dit geeft de lamp een mooie glans en helpt tevens roestvorming te voorkomen.

Bedrijfsfitness: personeelsbehoud en maatschappelijk verantwoord ondernemen

Sporten en gezondheid

Ziek worden we allemaal weleens. Uitval van werknemers door ziekte is – hoe begrijpelijk ook – schering en inslag voor de werkgever. Niet alleen kan de operatie niet optimaal lopen, maar overig personeel wordt al heel snel overbelast met weer nieuwe uitval tot gevolg. Toch windt de wetenschap er bepaald geen doekjes om: we kunnen onze gezondheid op zowel de korte als de lange termijn positief beïnvloeden door gezond te leven. Vooral het sporten en gezond eten moet overgewicht voorkomen, wat een voorspeller is van sneller kleine kwaaltjes oplopen en ernstigere ziektes op de langere termijn, zoals hart- en vaataandoeningen. Toch kan niet iedereen de motivatie opbrengen om na het werk nog even de sportschool in te duiken. Na een lange werkdag en een diner blijft het vaak bij een schuldgevoel dat op de bank wordt afgekocht met een reep chocolade. Het aanbieden van ‘bedrijfsfitness’ voor werknemers kan de beslissende gezonde impuls zijn om gezonder te gaan leven, maar het is ook een flinke investering die ondernemers met werknemers in dienst huiverig maakt. In dit artikel leggen we uit dat het aanbieden van bedrijfsfitness zich ruimschoots terugbetaalt bij het reduceren van uitval, het behoud van werknemers en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Reduceren van uitval

Zoals al aangegeven, bestaat er een duidelijk verband tussen een gezonde leefstijl en een verminderde uitval van personeel. Daarbij komt ook nog: gezondheidsgedrag bevordert gezondheidsgedrag. Is iemand al een behoorlijke tijd aan het sporten, zal deze sneller geneigd zijn ook na te denken over de eigen voeding. En als iemand helemaal de smaak te pakken krijgt en zich in fitness gaat verdiepen, zal diegene leren dat het nuttigen van alcohol de opbouw van spieren afremt. Vele mensen die zijn gaan fitnessen, hebben daarom de drank afgezworen, omdat het al hun inspanningen op het toestel gewoonweg ondermijnt.

Optimaliseren van werknemerstevredenheid

Het aanbieden van bedrijfsfitness om de werknemerstevredenheid te bevorderen, mag ook niet als onbelangrijke factor worden weggezet. De crisisjaren, waarin iedereen elke baan maar aannam die op de markt werd aangeboden, ligt inmiddels achter ons. Al een aantal jaren kampen organisaties met een gigantisch personeelstekort. Hun bedrijven lopen leeg. En ondanks dat de economie de groei van bedrijven toestaat, kan jij niet groeien omdat je niet weet waar je je personeel vandaan moet halen. Bestaand en toekomstig personeel zullen je als werkgever dus ook kritischer beoordelen. Ze kijken niet alleen naar de loonslip en de hoogte van het pensioen, maar ook naar de secundaire arbeidsvoorwaarden. Zijn die bij een ander beter? Dan zal iemand misschien niet eens terugkomen voor een tweede gesprek. Vallen de voorwaarden tegen bij nieuwe medewerkers, zullen zij zich gemakkelijk bedenken dat een contract in de eerste maand zonder opgaaf van reden kan worden opgezegd. Het is van belang om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Nu zijn het immers niet de werknemers die met elkaar moeten concurreren, maar de werkgevers. Bedrijfsfitness vormt voor veel werknemers een zeer aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Haal en houd je medewerkers binnen!

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo)

Een goed personeelsbeleid, tot uitdrukking komend in goede secundaire arbeidsvoorwaarden, worden niet alleen door het personeel, maar ook in toenemende mate door klanten beoordeeld. Het maatschappelijk verantwoord ondernemen vormt in toenemende mate een belangrijk criterium voor klanten om met een organisatie in zee te gaan. En zelfs in de financiële wereld wordt dit aspect zeer kritisch bekeken wanneer bijvoorbeeld leningen moeten worden afgesloten. Investering in de gezondheid van je medewerkers, wordt gezien als een manier van ‘zorgen voor je personeel’, en past dus binnen het kader van wat tegenwoordig van de ondernemer wordt verwacht.